Die Balinezen zijn nog niet jarig - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu Die Balinezen zijn nog niet jarig - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

Die Balinezen zijn nog niet jarig

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

18 Juni 2016 | Indonesië, Ubud

Zaterdag 18 juni 2016

Verblijf Ubud (Bali)

Die “Balinezen” zijn nog niet jarig.

Vandaag vertel ik niets over tempels die we weer gezien hebben. Ook vertel ik niets over de mooie terrasvormige rijstvelden. Nee dat gaat het vandaag niet worden. Vandaag wil ik een kleinstukje historie vertellen.
We zijn vandaag namelijk in een nog originele staat verkerend Balinees dorpje geweest. Genaamd, Tenganan

In dit dorp wonen bijna 800 inwoners. Zij leven nog volgens oude tradities. ( nee ik vertel echt niets over tempels en goden) Naast het feit dat er 3 tempels waren in dit dorp, Pot-ver-dike nu doe ik het toch. Sorry zal niet meer gebeuren vandaag.
In dit dorp voerde de handnijverheid de boventoon. Het weven van ragfijne katoenen wandkleden met oude symbolen. De wandkleden hadden de symbolen van water, lucht en vuur. Naast fijne katoenen kleden weefde men er ook zijde sjaals en sarongs
Het weven gebeurde nog ook oude traditionele weefgetouwen, zoals wij ze vroeger bij de vele thuiswevers ook hadden staan. Ook maakte onze gids, die ons door het dorp rond leidde, mooie, traditionele, tekeningen op gedroogd palmblad. Die doet hij door er meteen kras pen heel fijn een figuur in te krassen en deze daarna met verbrande kastanje (kastanjewas) overheen te wrijven. Hierdoor vullen de krassen zich met de kastanjewas en ontstaat er een ragfijn tekeningetje op de blad

Naast deze huisnijverheid hadden de Balinezen ook een eigen kalender. In het eerste opzicht is deze niets anders als de onze. Immers 1 jaar heeft 12 maanden. Maar dan komt het gesodemieter. Al hun maanden hebben 35 dagen. Hun jaar duurt dus 420 dagen en dat van ons 364 dagen. Hun jaartelling is wel begonnen bij het jaar 0 van christus. Wij zitten nu in 2016, zij zitten in 1743. Dan mis je toch aardig wat verjaardagcadeautjes. Als ik dat op mij zelf afzet, zou ik in plaats van 60 nu 52jaar zijn. Dat zijn toch minimaal 2 Carrera racebanen die met zo’n kalander door je neus geboord worden.
De afstemming van hun kalender is herleid naar het rijstseizoen. Dus vanaf poten tot oogsten. Dit was voor hen van belang om feestdagen en ceremonies te kunnen plannen. Immers als men moest oogsten was er geen tijd voor te feesten.

Voor dat we in de dorpje aankwamen waren we toevallig getuigen van een foto reportage van een bruidspaar ook weer bij een Tem…… ( ik krijg het niet uit mijn bek) Wij waren eigenlijk getuige van 2 jonge mooie mensen die hun toekomst aan het verknallen waren. Maar wel mooie plaatjes.

En wie weet tot………

Namens de Afrikanjers-go-Bali

  • 18 Juni 2016 - 13:16

    Nicole:

    Weer een mooi verslag , en ja Ton ik moet ook wel lachen om je humor heerlijk !
    Skon fotokes ook

  • 19 Juni 2016 - 10:30

    Jos Van Mierlo:

    Wacht maar eens tot Margot dit stukje leest! Dan ben jij ook nog niet jarig!

  • 20 Juni 2016 - 20:10

    Pierre Van Der Linden:

    He Ton waar heb ik dat laatste meer gehoord.
    Oja toen wij aan het fietsen waren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

D'n notaris van De Afrikanjers

Actief sinds 02 Aug. 2015
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 9658

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 25 September 2016

De Afrikanjers go Bali

02 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: