Steet-life for a nickel and a dime, - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu Steet-life for a nickel and a dime, - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

Steet-life for a nickel and a dime,

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

14 Juni 2016 | Indonesië, Lovina

Maandag en Dinsdag13 en 14 juni 2016

Verblijf in Lovina (Bali)


13 juni met Berend botje naar de vissen.

Omdat we op Maandag zijn wezen snorkelen, heb ik geen foto’s gemaakt maar filmpje. Deze blog laat geen filmpjes in een boek toe dus is het verslag ook wat achter gebleven.
Het snorkelen deden we bij het eilanden te noord westen van Bali, genaamd. ‘Menjangan”
Eerst met een busje ruim een uur rijden, dan nog met de boot een uurtje varen.
We hadden een privé boot, Deze boot was volgens mij ontsnapt uit een filmpje van rum en kokosnoten. Hij was zoet blauw met wit geverfd Niet allemaal waren we even gedreven in het snorkelen. Toch was het erg mooi om tussen dit koraalrif te snuffelen. (zie een filmpje op FB) Schitterend de meest veelzijdige gekleurde vissen en koralen.
Ook nu weer zien we veel kunststof door het water dwarrelen. Laten we afspreken om ons zwerfvuil van kunststof continu verantwoord te recyclen. Elk beetje helpt.


14 juni Steet-life for a nickel and a dime,

Vandaag onze laatste dag in Lovina, ofwel zoek zelf uit wat je wilt gaan doen.
Ik ben alleen het straatleven gaan opzoeken. Alles speelt zich hier direct langs de openbare weg af. Achter de woningen is de zee of de rijstvelden in terrassen. Dus de enige ruimte die men wil gebruiken om te wonen is de straat. Langs de straat zitten allemaal winkeltjes en ambachten. Geweldig om te zien. En op de staat zie je (voor onze begrippen grappige) verhuizingen op de scootert

Winkeltjes en Ambachten:
Het zijn allemaal kleine rommel winkeltjes waar men de meest voorkomende spullen verkoopt van fruit, vis, koffie, etenswaren en toiletartikelen. Ik ben het eerste het beste “winkeltje binnen gelopen en heb met de bewoners koffie zitten drinken. Een winkeltje van ongeveer 6 x 6mtr. Met daar in een hokje, zonder daglicht van 3,5 x 3,5mtr, waarin deze 5 mensen sliepen (Man, vrouw bay en 2 volwassen zoons). Het vrouwtje gaf een 2maanden oude baby nog de borst. Zonder schaamte mocht ik koffie drinken en foto’s maken. Ze verkochten niet alleen koffie maar ook kookten ze nasi en kon ik er sigaretten kopen. Dit was dus hun thuis!
Zo liep ik ook bij een “smid” naar binnen. Gehurkt op zijn teenslippers, beschermd met een zonnebril, een slijptol in zijn hand, zonder beschermkap, was hij een poort aan het ontroesten.
Iets verderop was een man van stampbeton, betonstenen aan het persen. Zijn woonkamer had geen voorgevel. Het gezin zat dus wel degelijk in de kijk. Naast de 2 stoelen lag er ook een stapel golfplaten in zijn woonkamer.
Van Trees Bert en Frist van Grootel ( Ameidewal 8) had ik een geschenk gekregen voor mijn verjaardag, voor het goede doel (€30,--). Ik heb dit mee naar Bali genomen. De betonstenen perser heb ik daar vandaag gelukkig mee gemaakt, Trees, Bert en Frits bedankt.
Ook kom ik bij een man die, uit een stapel witpapier, versieringen aan het uithakken is. De slingers worden op een soort draagbare tempel gelijmd. Allemaal voor een 50jarige bruiloft. Tegenover deze slingerhakker, is men bezig van gedroogde palmboombladeren lampionnen te maken. Ook voor deze 50jarige bruiloft.
Ik ben getuige van het slachten van een blauwe vis. Dit is de streetlife van Bali.

Verhuizingen op de scootert
Naast de auto neemt de scooter een belangrijk deel van het wegverkeer in beslag.
Niet iedereen hier heeft een auto. Dus is deze gemotoriseerde tweewieler een heuse uitkomst. Als mieren schieten ze overal langs. Links en rechts wordt je door deze reuze mieren ingehaald. Helm, nooit van gehoord. Richting aangeven!!! Waarom? j Iedereen weet toch dat ik hier afdraai!!!. Het knettert en het bromt. Maar je hoort er wel bij. Ook worden er de meest vreemde zaken via de scooter vervoerd. Een grootte uitgebouwde servieskast, compleet met soeppan en schaaltjes en bestek, Deze personen hou je aan als je zin in soep hebt. Of een scooter vool gestast met vers gesneden gras voor de koe die thuis staat, of kippen in kooien, manden met fruit. Of gewoon je hele gezin. (incl. kind voeden) En is het kind moe dan valt het in slaap en licht over het stuur . Ook dit is de steet-life van Bali


Morgen weer een reisdag, dan hebben we een rit naar Ubut, meer in midden van Bali

En wie weet tot………

Namens de Afrikanjers-go-Bali

  • 14 Juni 2016 - 10:34

    Jack:

    En dan te bedenken dat ik hier nu 10.33 uur op kantoor in E'ven zit op een bijzonder druilerige dag. Het heeft net flink geregend en dat gaat het zo weer doen. Neen, dan Bali. Geluksvogels. Wow.

  • 14 Juni 2016 - 11:08

    Ben:

    Ziet er allemaal mooi uit op de fotos' te zien.
    Nog veel allemaal.gr ben&riet

  • 14 Juni 2016 - 13:30

    Nicole:

    Ubut..... Ga je ketut lyer bezoeken ? De moeite waard !
    Ik heb hem mogen bezoeken een prachtige man
    een waar genoegen om hem te mogen ontmoeten .
    Ik heb van hem een reading gekregen.... Gefilmd zelfs door de Franse tv ...

  • 14 Juni 2016 - 19:36

    Jos Van Mierlo:

    Wat hier allemaal niet meer kan/mag is daar de gewoonste zaak van de wereld. Misschien jammer, maar helaas noodzakelijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

D'n notaris van De Afrikanjers

Actief sinds 02 Aug. 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 9667

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 25 September 2016

De Afrikanjers go Bali

02 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: