Deep Deep undercuver. - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu Deep Deep undercuver. - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

Deep Deep undercuver.

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

08 Juni 2016 | Maleisië, Jerantut

Deep Deep undercuver.Helaas geen WIFI dus even wachten met jullie bij te briefen.

Jongens we zitten vandaag erg diep, diep in het oerwoud ( met beperkt WIFI)

Vanmorgen vroeg vertrokken vanuit ons Hotel uit Kuala Lumpur naar het nationaal natuurgebied Taman Negara.
Eerst met een 12 persoonsbusje een rit van 3uur via de E8 van Kuala Lumpur naar Jeranlut. De autobaan gaat dwars door het oerwoud. Het landschap is heuvelachtig de route gaat zoveel mogelijk door het dal. Maar we ontkomen er niet aan om regelmatig over de top van de heuvels te kijken. Beetje bij beetje verdwijnt het oerwoud en komen er palmboomplantages voor terug. Erg jammer dat deze vegetatie verdwijnt. Het is eigenlijk dat de diversietijd verdwijnt. Broodwinning is wat telt.

Na deze trip stappen we in een grote stadsbus met 40 personen voor een rit van 30minuten verder van de bewoonde wereld. De bus moet flink vaart houden om de heuvel te kunnen beklimmen. Flinke stijgingspercentages moeten we overbruggen.

In Kuala-tembeling-jetty stappen we in een 14 persoon smalle boot voor een 3 uur durende toch over een redelijk snelstromende rivier ( varen stroom opwaarts). Het water is bruin van het sediment wat het mee sleept. De oevers zijn schittert groen. Buiten het geluid van de buitenboordmotor is er niets waar te nemen.
Onze zitplaatsen is op de boden van de boot op een lattenbodem met een houten rugsteun. Even zit dat prima maar 3 uur is toch een helse onderneming. Onderweg zien we nog wat waterbuffels in het water verkoeling zoeken. Ook passeert ons nog een slang. Deze zwemt stroomafwaarts.

Eindelijk we zijn aangekomen op onze locatie midden in de Taman Negar. Het eerste wat opvalt is een scheef weggezakt huis met een gele golfplaten kap. Blijkbaar heeft de rivier in het verleden de fundering weg gespoeld. Op ons resort hebben we 3 chaletjes compleet met aerco en ruime douche. Erg netjes met heerlijke brede (1persoons) bedden. Op het park is een centraal restaurant. Er racet van alles over de daken. Apen gekko’s etc. Dat zal heerlijk slapen zijn. Na aankomst schieten we direct het restaurant in. Dorst, dorst en nog eens dorst. En ja er is bier. Een tigerbeer, is dit toeval. Na ons eerste biertje vergeten we direct dat al 3uur dorst hadden gehad. Maar drinken op de boot met de wetenschap dat het toilet er niet is………….

Na een bijzonder heerlijk dineer, voor elk wat wils, Dus nu geen Streedfood, maar keuze uit Aziatisch of Italiaans. Zijn we om 19:30 een wandeltour door de jungle (1,5uur) met een gids gaan doen. Het is dan al pikke donker. We zijn ook niet erg ver de jungle in gegaan. Het doel was, het vinden van kruipend ongedierte. Daar hoef ik eigenlijk niet voor naar Maleisië. Dat schorem kom ik overdag al vaak zat tegen. Nee echt, echt opzoek naar van alles wat in het pikkedonker rondkruipt. Schorpioenen, slangetjes, motten kevers, duizendpoten je noemt het maar op en het zat er. Inclusief alle geluiden dit in zo’n jungle thuis horen.
Bijzonder zelf vond ik de vegetatie. Grote bomen met brede stammen en wortels de ver over de grond heen liepen alvorens in de aarde te verdwijnen. Veelal begroeid met snelgroeiende klimplanten.

Wie weet tot morgen, als de kruipend gespuis ons chaletje niet heeft bezocht.

• 08 Juni 2016 - 06:57

Eveline:

En allemaal savonds een lange broek en dichte schoenen aan?? Er zou maar zo'n monster aan je tenen hangen of in je broekspijp kruipen??

• 08 Juni 2016 - 11:41

Meindi:

Jeetje, wat een avontuur! Wel een groot contrast met de stad....das nog eens wat anders zeg, maar dat was ook de bedoeling toch?!!

• 08 Juni 2016 - 15:28

Pierre:

Mooie foto's Ton, Maar zie geen fiets.