Op Bedevaart of is het Kermis - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu Op Bedevaart of is het Kermis - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

Op Bedevaart of is het Kermis

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 Juni 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Zaterdag 4 juni 2016

Kuala Lumpur, Batu Caves

Op bedevaart (of is het een kermis)

Vandaag een bezoek aan de Batu caves. Ofwel een bezoek een Hindoeïstische bedevaartplaats In Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur is een miljoenenstad (ruim 8 miljoen inwoners) Dus te voet je verplaatsen kan wel maar is geen optie. Afstand en temperatuur is een belangrijke rol. Dus met de taxi ( in ons geval 2st, we zijn immers met 6en)

Gisteren schreef ik dat het verkeer er erg gedisciplineerd aan toegaat. En dat is ook zo. Echter onze chauffeur wist de afstand van 45minuten in te korten tot 25minuten. Als een kamikazepiloot reedt hij van de ene naar de ander baan (4baans). Ook even tegen de stroom inrijden schuwde hij niet. En toch zonder schade. Onze Taxi is echt een oud barrel, type Toyota Carola (1995) Nu weten we ook direct, hier gaan wij echt zelf niet rijden. Invoegen gaat telkens wonder boven wonder zonder schade en zonder geclaxonneer.

Bij aankomst bij de Gaves, is het een drukte van ja welste. In hoofdzaak mensen uit Pakistan en India. Meisjes en dames in erg kleurige kleding. Allemaal op bedevaart.
Het doel is gelegen 272 treden omhoog naar de tempel in de gaves.

Er zijn er die deze beklimming als ware pelgrim uitvoeren. Op de knieën. (als je dit leest tel er bij op dat het buiten ruim 30gr is met een hoge relatieve vochtigheid)
De reden dat men deze plek bezoekt is om het in het hiernamaals beter te hebben als nu. Of je komt er terug uit dankbaarheid. Bijvoorbeeld als je gevraagd hebt voor een voorspoedige bevalling als je zwanger bent. Dan kom je terug zodra je bevallen bent. (echt direct, zie de foto van de familie met hun boreling).

Er worden veel bloemen en of vruchten geofferd. Vanwege de vele zoete weeïge kleuren hebben wij het idee van een verlepte kermis. Maar goed ieder zijn meug.

Tijdens onze bezoek buten deze kermis trof ik ook nog een straat schoenmaker aan.
Met een hamertje en naald en draad maken zij alles!!!!!!

Voor de avond hebben we besloten om terug te gaan naar de omgeving van de Petronast-towes om de verlichting te bewonderen. Het resultaat mag er zijn

Voorlopig tot te volgende keer

Namens de Afrikanjers, Ton

• 04 Juni 2016 - 11:20

Jos Van Mierlo:

Waarvoor zou jij op je knieën naar oven gaan?