“Dolfijnen en Tempels met een warm bad…….” - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu “Dolfijnen en Tempels met een warm bad…….” - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

“Dolfijnen en Tempels met een warm bad…….”

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

12 Juni 2016 | Indonesië, Lovina

Zondag 12 juni 2016

Verblijf in Lovina (Bali)

“Dolfijnen en Tempels met een warm bad…….”

Het is niet alleen groen, maar er leeft ook van alles. Leven is er wat we zien en wat men hier voelt. De Meeste Balinezen zijn Hindoestaan. Ik heb al eerder verteld dat men hier dagelijks bezig is met het uitoefenen van hun geloof. Mensen offeren zowel in Tempels als op de meest vreemde plaatsen ( in onze ogen) Soms zie je plotseling wat bloemen met een schaaltje met ondefinieerbaar vocht ergens staan, dat je er bijna over heen struikelt. Dit is dan ook weer zo,n offerplekje.

Het leven wat wij zien was vandaag: dolfijnen spotten. Al vroeg worden we met een bootje bij ons verblijf opgehaald. (6:00) De bootjes zijn erg rank en hoog. Links en rechts zit er een extra drijver tegen het omslaan. Inwendig zijn deze bootjes hooguit 60cm breed. Er kunnen ook maar max 4 personen in. De Dolfijnen zijn net als de Balinezen en de bananen, erg klein. Bali zelf is ook niet groot. Dus alles is naar verhouding.

Een bezoek aan een Hindoestaanse tempel zat vandaag ook in het programma. Ik weet nu waar de Efteling haar inspiratie vandaan heeft gehaald. Hier op Bali
Gehuld in een sarong mochten we pas de tempel betreden. Het Heiligdom in het binnenste moest met gedempt geluid en op bloten voeten. Dat laatste lukte ons wonder boven wonder. Wil je deze religie beter begrijpen zou je er een studie van moeten maken. Een ding is mij wel duidelijk, het heeft veel meer met het hedendaagse en het hier en nu dan ons katholieke geloof. Men offert voor erg veel begrijpelijke dingen die de mensen hier ook dagelijks bezig houd. Zoals de oogst.

Een ander niet zichtbaar leven was een bezoek aan een Heilige warmwater bron. Na ja warm! Het water in deze “bron” was net zo warm als ons zwembad bij de villa. Alvorens je bij de bron aan komt, moet je door een straatje vol met verschillende soorten textiel. Zoals sjaals, Sarongs, bedespreien, jurken, kinderkleding. Ze doen alle moeite om ze hun kraam binnen te loodsen. Wederom verbazen we ons over het overweldigende groen waarin deze “Holy Hot Spring” zich bevind. Gezien het gekrioel in deze Hot Spring was het voor ons niet erg uitnodigend om ook een duikje te nemen. Ik vond de hygiënische omstandigheden nou niet bepaald mijn maatstaf. Ik zou eerst zeker 8x een bedrag op gevoerd hebben om tegels-sanitair en kranen, badkamer reinigen op gevoerd hebben ( een Woonpartners uitdrukking)

Tijdens onze auto rit naar de tempel en de Hotsprings blijk toch wel dat Bali “verzuipt” in de afval van kunststof. Men kent hier blijkbaar geen afval–ophaal-dienst. Heeft men afval waar men vanaf moet, wordt het verbrand, maar het meeste ligt verspreid in de centra.

Waar we vandaag heerlijk van genoten hebben was een Vanile Ijs koffie, ik zelf van een Vanille koffie. Met name de warme koffie uit een mooi klein kokosnootkopje gedronken. Echt heerlijk. De Loewak-koffie was er wel maar deze is erg prijzig. En wordt allen gedronken na een maaltijd.

Als klap op de vuurpijl zijn we ook nog exclusief wezen eten (26,5 miljoen, contant afrekenen) Bij de “Spice Beach Club. Een gezellige ambiance met heerlijk eten. Ik vergis me, door al dat gezever heb ik de comma verschoven. het was 2,65 miljoen. toch ook nog genoeg
En dansen op live muziek.

Harry bedankt voor jouw gastvrijheid en het vrijwillig afstaan van enkele miljoenen.
!!!!!!

• 12 Juni 2016 - 17:32

Harry:

Het was een geweldige dag met kennismaking van het Balinese leven! .......Ton, de rekening was inderdaad hoog, maar 26,5 miljoen is redelijk overtrokken

• 12 Juni 2016 - 18:42

Pierre:

Wie het breed heeft laat het breed hangen, je kunt ze toch maar een keer uitgeven.

• 12 Juni 2016 - 19:24

Jos Van Mierlo:

Overtrokken die 26,5 miljoen? Ik ging gewoon naar huis!

• 12 Juni 2016 - 19:43

Eveline:

maar was het die 26,5 miljoen ook waard???

• 12 Juni 2016 - 20:55

Willemien:

lieve allemaal,
    Wat is t weer genieten van jullie avonturen,zoveel leesplezier !!
    have Fun !
    xxx