Onze eerste indruk - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu Onze eerste indruk - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

Onze eerste indruk

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

02 Juni 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Donderdag 2 juni 2016

Kuala Lumpur

Onze eerste indruk:

Een vreemde dag vandaag, we zijn immers 6uur kwijt. In Nederlands tijd waren we hier om 9:00uur. Echter plaatselijke tijd is het 15:00uur. Ik zou dus eigenlijk ½ vakantiedag terug moeten gaan vragen!! Gelukkig krijg ik deze aan het einde van de rit er weer bij.

We hebben de middag dan ook gebruikt om ons een eerste indruk te vormen.

Bij het verlaten van de luchthaven wordt er direct een warme deken om je heen gehangen. Het is hier ruim 30gr en een hoge Rv. Even wennen dus.
Van het tijdsverschil hebben we eigenlijk geen hinder.

Ons Hotel ligt in het centrum van Kuala Lumpur. Met 16 verdiepingen. Onze 3 kamers liggen op de 13de. Wij hebben zicht op de autobaan en de bouwplaats. Onze ramen kunnen niet open, alles is met airco geregeld.

Na dat we een borrel hebben gedronken zijn we een deel van de stad ingelopen richting China Town. Ook Kuala Lumpur kent een 24uurs economie. Zowel de bouwplaatsen als het verkeer lijkt dit te moeten voortzetten. Mensen zien er niet gehaast uit maar zijn wel druk in de weer.

Wat wij niet kennen is het eten op straat. Streetfood. Hiervoor bezoeken we Chinatown.
Chinatown is een mix van Het Waterlooplein en de zwarte markt in Beverwijk. Maar dan alles nog dichter op elkaar. Wij worden bij een vreemdsoortige gelegenheid naar een 2 plastic ronde tuintafels geleid met, in onze ogen reeds versleten, tuinstoelen. Het bier is Europees, de gerechten staan er in het Mandarijns en in beperkt Engels. Het wordt Beef, kip en inktvis. Natuurlijk met witte rijst. Alles wordt opgediend op plastic schalen. We krijgen ook rode plastic bordjes compleet met stokjes. En voor de Europeaan een lepel en een vork. Pikken maar, alles door elkaar. Heerlijk.

Een oud baasje, bij deze horecagelegenheid, had zich de taak van theeschenker eigen gemaakt. Een mooie Chinese porseleinen theepot met tuit. De eigenaar zelf zat achter een soort kassa. Tegenover hem, in een metalenkast, allemaal vakjes met wasknijpers. En op het werkblad voor hem allemaal bonnetjes van gasten die wat gebruikte, die met deze wasknijpers bij heen gehouden werden. Geen computertijdperk, maar gewoon streepjes zetten bij het juiste bonnetje.

We lopen, nadien nog even over deze vreemde markt. Het is al pik donker. De vreemde keelklanken en de verlichte kraampjes geven het geheel wel een bijzonder aanzicht. Bij elke kraam worden ons wel wat aangeprezen wat we moeten kopen. Niets opdringerig gewoon trachten te verkopen.

Voorlopig tot te volgende keer

Namens de Afrikanjers, Ton

• 02 Juni 2016 - 18:10

Nicole:

Mooi deze mailtjes,..... Geniet met jullie mee

• 02 Juni 2016 - 19:33

Wim Raaijmakers:

Het is inderdaad genieten van dit weer perfecte reisverslag. Op de 13e etage slapen met airco, blijf liever met 2 voeten op de grond. Wel aparte ervaring om wereldreiziger te zijn. Op 1 juni viel hier al meer water uit de lucht dan normaal voor de hele maand. De afvoeren in Helmond zijn perfect, rondom in de Peel stroomde alles over. Een stortbuitje en Kuala Lumpur meemaken lijkt me ook wel gaaf. Veel plezier, een dag niet gelachen........maar dat weten jullie beter dan iedereen.

• 02 Juni 2016 - 19:58

George:

Ben benieuwd of jullie ook foto's maken vanaf de TOP (buitendek) van De KL Tower.
    Voor jullie ter info (wisten jullie natuulijk al.........:) ): De tower is lid van de prestigieuze World Federations of Great Towers (WFGT). Andere leden van de WFGT zijn de Burj Khalifa in Dubai, de Eiffeltoren en het Empire State Building.
    Menara KL is minder hoog dan de Petronas Twin Towers, maar is net zo interessant om te bezoeken. De toren is gebouwd op een heuvel, waardoor de KL Tower uiteindelijk net boven de Petronas Twin Towers uitkomt. Je kunt bij de KL Tower met de lift naar de top op 276 meter hoogte, om daar van een schitterend 369 graden uitzicht te genieten. Ook kun je een iets duurder ticket kopen, waarbij je het Open Deck mag bezoeken. Hier sta je in de buitenlucht, zonder de glazen ramen (een aanrader als je er foto’s van de skyline wilt maken).

Hartelijke groet, have fun together.
    George

• 03 Juni 2016 - 16:44

Jos Van Mierlo:

En? Wat heeft Margot gegeten?

• 03 Juni 2016 - 18:53

Pierre Van Der Linden:

Hoi Ton,
    Sambal bij.
    Ik zie de borreltjes komen weer van pas.