To the port of Singapore - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu To the port of Singapore - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

To the port of Singapore

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

09 Augustus 2015 | Nederland, Rotterdam

8 augustus 2015

Port of Singapore maar ben op je Qui-vive

We zijn er, een lang verwachte trip naar de Port of Singapore. Met de waterbus vanuit Papendrecht over de maas naar “Singapore”. Een tocht van dik 40minuten. Bij het aanschaffen van de kaartjes blijkt dat we €10,00 te veel moeten betalen. We worden opgelicht!! Vergissen is menselijk zullen we maar zeggen.
Onder de Erasmusburg stopte onze waterbus. We konden direct overstappen op een nostalgische tram voor een rondrit door deze “Aziatische” metropool. Compleet met houten interieur waarbij de smeltzekeringen boven de ingangen zichtbaar waren en diverse geallieerde teksten duidelijk maakten dat een conducteur ook een zitplaats had.

De conducteur zat in het midden en de machinist voor op de “bok”. Bij het compleet vernieuwde centraal station stappen we uit. We hebben zin in koffie. We strijken neer op een terras met uitzicht op de grote enorme, blinkende en wijd overstekende overkapping van het centraal station. Echter na 25minuten was nog geen koffie. Harry is het zat en gaat verhaal halen. Eindelijk dan, daar komt onze bestelling. Echter de koffie is koud. Ook de overige klanten op dit terras zijn ontevreden. Omdat de koffie koud was hoeven we deze niet te betalen. Maar dit waren we ook niet van plan. Al lopende naar de station komt Ton zijn “familie” tegen, Tante Tang en oom Nijp met hun beide dochters You en See. Een warme ontmoeting die ons beiden nog lang zal heugen.

We willen nu de rest van deze grote en bruisende havenstad zien. En gaan al lopende, Ton in zijn Kimono, het centrum in. We willen naar de “Markthal” een architectonisch hoogstandje. Het blijkt een enorme grote boog te zijn. In de rand van deze boog zitten appartementen, aan de voor en achterzijde is deze boog bekleed met een enorme glaswand. De binnenzijde van de boog is geheel “geschilderd” in een bloemen zee. Echt geweldig mooi. In de markthal staan vele kramen waar etenswaren, compleet bereid, uit vele contineten aangeboden worden zowel op vis als op vlees gebied. Maar ook exotisch fruit, brood en chocoladekramen zijn er te vinden. Het is er een drukte van jewelste. Om deze sfeer echt vast te houden eten we hier gezamenlijk. Van krabsalade tot broodje gezond wordt er weg gewerkt.
Aan de achterzijde van deze Markthal vinden we de beroemde paalwoningen van Piet Blom met zijn potloodtoren. Het voelt hier weer echt een stukje thuis. Toch zijn we vele duizenden kilometers daarvan verwijderd. Maar toch. Heerlijk. Ik moet ook zeggen dat ik met mijn kimono niet echt opval. Ik ga gewoon in de menigte op.

Maar Singapore heeft zoveel meer te bieden, we lopen dus verder. De Coolsingel en de Jenaa zijn grote doorgaande verkeersroutes door deze wereldstad. We kijken onze ogen uit. Zulke hoogbouw kennen we in dat zuidelijk deel van ons kleine Nederland niet. Onze Europese beentjes worden moe en we willen graag in de schaduw een terras op zoeken. Het wordt een gezellig eetcafé.

Het is tijd voor het hoogte punt van de dag, de avond rondvaart door de Port of “Singapore”. SPIDO is bij uitstek een geschikte reder die dat voor ons gaat verzorgen. Een rondvaart door een stuk van het havengebied. Ondanks dat het zaterdagavond is, is er volop bedrijvigheid. We zien vele verschillende grote zeeschuimers van vreemde pluimages. Ook vreemde werkschepen, dokken, drijvende hijskranen van Mammoet en Heerema Shipping, kabelleggers die elektra en datakabels over de zeebodem leggen en olieplatforms. Geweldig. Tegen het schemerachtige beeld van de Erasmusbrug arriveren we weer bij ons startpunt. Het is inmiddels 22:00 en moeten nu nog naar Papendrecht. Onze waterbus vaart niet meer, taxiboten varen alleen in de directe omgeving van Singapore en een taxibusje is niet te krijgen. (wel 2 afzonderlijke taxi’s, maar dat doen we niet) we besluiten met het openbaar vervoer te gaan. Eerst met de tram en daarna met de bus. In de tam zijn de kaartjes plots 1 euro duurder als wat op het kaartje staat. Sorry een vergissing van de conducteur, Aan het einde van de rit wees deze aardige conducteur ook nog voor ons de opstapplaats voor de bus aan. Hier links af was zijn advies, in werkelijkheid was het eerst rechtdoor en aan het einde rechts. Gisteren in Dordrecht een gelijksoortige ervaring op een terras waar we meer moesten afrekenen als wat we geconsumeerd hadden. Blijkbaar hebben ze in zo’n grote stad er oog voor om toeristen “stiekem” een poot uit te draaien.

In de Bus was het een gezellige boel, we troffen daar een 6tal dames die naar een festival waren geweest en weer op weg naar huis waren. Wij vielen op vanwege Ton met zijn kimono. Dus direct gesprekstof genoeg. De bus stopte precies voor ons hotel waar we voor het slapen gaan nog snel een slaapmutsje namen.
We waren blij dat we onze bedjes zagen, moe maar voldaan en krampen in onze kaken van het lachen van een super gezellige dag. Een dag die tekenend is voor onze reis in 2016 naar Maleisië Bali. Waarbij het motto is samen genieten.
We kwamen achteraf wel tot de conclusie dat “Singapore” een stad is waar we zeker vaker naar teug zullen gaan. Super gezellig en veel te zien en te beleven.

Lekker slapen en tot morgen