ze kwamen "Van Verre" - Reisverslag uit Broek in Waterland, Nederland van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu ze kwamen "Van Verre" - Reisverslag uit Broek in Waterland, Nederland van Ton Mierlo - WaarBenJij.nu

ze kwamen "Van Verre"

Door: Ton van Mierlo

Blijf op de hoogte en volg Ton

08 Februari 2015 | Nederland, Broek in Waterland

“Ze kwamen Van Verre”
Zaterdag 7 febr. 2015

Vandaag was het de dag dat we ons als Afrikanjers zouden laten infomeren over onze reis in 2016 naar Indonesië en specifieker, Bali, aangevuld met Sumatra en Sulawesie.

Hiervoor zouden we met ons zessen afreizen naar het gezellige Monnikendam (de gemeente Broek in Waterland). Waar reisbureau Van Verre is gevestigd. Zij verzorgen een perfecte uiteg over reizen o.a. naar Indonesië

Telkens als de Afrikanjers op pad gaan. Weet ieder van ons dat het weer Bourgondisch gaat worden, altijd koffie met een borrel, gebak en in de middag al snel een bolleke of een wat straffer biertje. Dus als je dat weet stel je, jezelf daar op in. Te beginnen met een goede nachtrust en een opgewekt humeur. En verder slap zeveren.

Om 9:15 waren Ton en Margot al bij Harry en Leny in Best. En vertrokken om 9:30 naar Monnikendam. Ad en Francy reden zelf vanuit Rijnen naar Monnikendam. Mooi op tijd (10:45uur) troffen we elkaar in Bar-Café “De Zwaan” voor heerlijke koffie met Amaretto en appelgebak. De sfeer zat er al goed in. Dat was te merken aan de eigenaresse. Zijn vond het wel gezellig met 6 van de Brabanders in haar zaak.
Eigenlijk wilden we niet meer weg, het was hier knus, warm en de Amaretto viel prima. Maar ja we moesten nog het hoekje om, naar Noordeinde 5. Het voormalige gemeentehuis van Monnikendam. De plek waar Van Verre zit.

Een statig en royaal herenhuis, met trap naar de voordeur en een erg brede opgang. Eenmaal binnen vielen direct de rijkelijk versierde, gestukadoorde plafonds, de monumentale houten trap met wrongstukken en het schitterende maar drukke behang op de wanden op. Om 12:00 begon hier de informatiebijeenkomst over Bali en rond 13:15 een bijeenkomst over Sumatra gevolgd door Sulawesie.

Om dat Bali voor ons al redelijk definitief was, trok dit ook wel de meeste aandacht.
Bali
Bali is erg kleurrijk, vrolijk en staat bol van de tradities en ceremonies. Bali is ter grote van de provincie Utrecht, Gelderland en Overijssel te samen. Bali is overwegend Hindoeïstisch. De munteenheid is geen florijn of houten gulden maar de “Roepia” waarbij de hoeveelheid bankbiljetten met een kruiwagen moeten worden vervoerd om 4 glazen bier en wat water te kunnen afrekenen. Te denken valt hierbij aan 150.000 IDR ( Indonesische Roepia)
De temperatuur is er gemiddeld 25 a 30 graden. Het eiland is gedeeltelijk vulkanisch. Waardoor diverse stranden zwart zijn ( waterschoenen is aan te bevelen)
Je komt aan op het vliegveld van Tuban in het zuiden van Bali. Aan de kust in het Oosten ( Amed) en Permuntan in het Westen is het prima te duiken en te snorkelen. Terwijl spotten van dolfijnen (6:00 in de ochtend) het beste kan in het Noorden omgeving van Lovina
Omdat er erg veel fruit voorhanden is zijn fruitcocktails of smooties een geliefde toevoeging aan het ontbijt. Fotograferen van de plaatselijke bevolking is geen probleem maar je moet het wel vooraf vragen. Bali is ook erg geschikt om te fietsen (ATB) erg heuvelachtig met veel paden waarvan veel wortels het erg avontuurlijk maken.
In Ubud ( centraal Bali) zou een exotische vogeltuin zijn die zeker de moeite waard is. Maar de vele vergezichten met terras rijstvelden maakt het eiland eigenlijk al exotisch. Ook zijn er mogelijkheden om aan een kookcursus deel te nemen waarbij je eerst je benodigde producten op de markt vers gaat inkopen.
De exclusieve cevetkoffie op Bali, zou ook geproefd moeten worden. De Cevetkat snoept van de koffiebes. Hij poept de pitten weer uit en hiervan wordt koffie gebrand. ( als of ze in je bek hebben zitten schijten) Onze eerste indruk is, Bali gaat het zeker worden.

Sumatra en Sulawesi
De beide eilanden zijn enorm van omvang met grote reisafstanden. Afstanden in Indonesië gaan niet per kilometer maar op basis van tijd of dagdelen.
Sumatra is veel serieuzer als Bali, Sumatra is ook vulkanisch. Op Sumatra zijn olifantsafari’s of trektochten de jungle in opzoek naar Orang-oetangs een erg populaire bezigheid. Waarbij het welzijn van de dieren hoog in het vaandel staat. Omdat de Afrikanjers toch ook wel op comfort en hygiëne zijn gesteld vallen deze eilanden af. Ook de reisafstanden passen moeilijk in onze beschikbare 3 weken. Deze eilanden passen beter bij een tijdsbestek van 4 a 5 weken. En gezien het merendeel van de Afrikanjers gewoon nog moet werken zit dit er dus niet in.

Om toch aan onze trekken te komen wordt besloten om vooraf aan Bali enkele dagen Maleisië aan te doen. Zoals Kuala Lumpur en of Singapore (met haar indrukkwekkende zee haven)

Tijdens deze bijeenkomst zijn blijkbaar de darmen van Ad wat gaan opspelen. Hij spoedde zich naar het toilet, jammer de “Heren” wat bezet, dan maar naar de “Dames”! gelukkig die was vrij. Ad heeft daar een heerlijk warme trui zitten breien met een forse boord er om heen. Tja van reizen krijg je inspiratie , en soms is dat een bruine trui.

Onze gezellige dag hebben we afgesloten bij Van Der Valk in Eindoven. In tegenstelling tot Sang-Lee nu op speciaal verzoek van Margot wat anders. Ook dit was heerlijk.
Onderweg van Monnikendam naar Eindhoven nog een tweetal begrafenisauto’s gezien met motorbegeleiding. Ook alle afritten van de A2 waren afgezet. Dit waren de laatste stoffelijke resten van vlucht MH 17. Ook deze mensen worden met gepaste eer vervoerd en geïdentificeerd.

• 08 Februari 2015 - 17:02

Nicole:

Bali is top ! X

• 08 Februari 2015 - 17:32

Marjolijn:

Dat verhaal van die trui breien komt me bekend voor......; )

• 08 Februari 2015 - 19:39

Eveline:

Ik zie de (reis)verhalen graag tegemoet!

groetjes
    Dennis, Eveline, Mila & Luna

• 09 Februari 2015 - 07:26

Harry:

De voorpret is begonnen.......borreltjes, heerlijk eten en veel gelachen.....we hebben er zin in!

• 09 Februari 2015 - 19:00

Jos Van Mierlo:

Ik hoop dat ik de twee vakanties (fietsen & Bali) uit elkaar kan houden!